Mina Hästar

ULMUS f. 2000

e. Roderik    u. Tasha xx    ue. Brustolon xx

Ulmus är min snart 17-åriga halvblodsvalack som jag ägt i 8 år nu. När jag fick honom var han väldigt ostadig i formen och rädd för det mesta. Sina första 7år nere i Skåne hos uppfödarna gick han fälttävlan och var över en del i Tyskland och tränade. Tillslut tyckte de att han var för tittig i hoppningen och sålde honom till en dressyrdomare i Stockholm som dressyrhäst. Hon startade typ en LB och tyckte därefter att han inte hade tillräckligt med kapacitet för de klasser hon ville tävla. Det var därefter jag köpte Ulmus som hopphäst via en hästförmedlare i Stockholm.

 

Eftersom Ulmus är så himla tittig var det tur för honom att han är väldigt snäll att hantera och lätt att lasta. Om inte det hade fungerat så hade han nog inte blivit kvar så länge på Grana.. :P Men jag stod ut med honom och nu har vi hunnit med en hel del; placeringar upp till LA dressyr, 64% i MsvC, 2st placeringar i 1m-hoppning (varav en 1 vinst), debuterat fälttävlan, hubertusjakt och ridit tornerspel..

 

Vi har vägrat ut oss på otaliga hopptävlingar eller kommit i mål med över 20 fel.. Det var väl först efter 2-2,5 år då jag insåg att han tyckte dressyr var roligare. Han började bli stadigare i formen och sakta men säkert klättrade vi uppåt på resultatlistorna. Tack vare dressyren är han nu så pass lydig att vi tar oss runt de flesta hoppbanor, trots vattenmattor och skärmar under hindren, med bara en rivning eller enstaka stopp i värsta fall ;)

 

Han är ingen lätt häst på så sätt att han inte är en sån som ”bara går och kröker på nacken av sig själv”, vilket de flesta verkar tro att han gör. Man måste verkligen rida för att få han dit man vill. Vissa dagar hatar jag honom för att det inte bara är att sitta upp och ”glassa runt” men å andra sidan är det väl den egenskapen hos honom som gör mig till en bättre ryttare? ;) Det är inte ofta som det bara är att luta sig tillbaka och njuta men när man väl kommer dit går han som gud. Han är ingen super-gångartshäst som kommer gå St.Georg på 72% en vacker dag men förhoppningsvis kommer vi kunna starta MsvB på hyfsade procent inom ett par år iaf. Jag har inte så bråttom och det tar lite extra tid när det är både häst och ryttare som ska lära sig rörelserna ;)

 
 
 
 
 

 

MANCHESTER f. 2012

e. Marwin     u. Thelma     ue. Turban Rose xx

Manne, som han kallas, fyller 5år vid årsskiftet och vi har haft honom sedan han var 1,5år. Det är jag som har ridit in honom och visat honom på 3års-test (givetvis med hjälp av tränare och annat kunnigt folk omkring mig ;)). Men det är i princip bara jag som har suttit på honom, antalet gånger som andra har suttit på honom går typ att räkna på två händer :P

 

Han har utvecklats otroligt mycket i år och jag ser fram emot vår framtid ihop! I år har han gått regional 1m felfritt, 64% i LC dressyr och varit iväg på terrängläger där han fått goda omdömen från tränare. Vi har en del att jobba på men han har en jättebra grundinställning så med ännu mer rutin så tror jag att han kan bli hur bra som helst <3

 
 
 
 
 
 
 

 




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback