Första Veckan med Ridblock

Jag tänkte summera min första vecka på ridblocket vilket alltså var förra veckan.

 

Måndag:

Allra första ridpasset för vår ridgrupp. Mette, som brukar ha oss under intro-veckan, var på semester så vi hade dressyrlektionerna med Hanna C, som vi vanligtvis har i hoppning.

 

Första hästen som jag fick sitta på var lilla Van Dyke. En brun valack, f. 2009, e. Dee Jost Van Dyke, ue. Cardento, ca 160cm i mankhöjd. Han var jättetrevlig, lagom pigg, känslig för skänkeln. Lite ”sladdrig” i kroppen men väldigt fin när man fick alla delar på plats. Jag hade gärna haft honom under ridblocket men tyvärr är han för liten för mig. Han ser ut som en ponny när jag sitter på även om jag inte kände mig stor på honom.

 

Lilla Van Dyke 

 

Under första ridpassen byter vi hästar en gång, lite som under antagningsprovet. Andra hästen som jag fick sitta på var Diggiloo; fuxvalack, f. 2004, e. Tornesch, ue. Cortus, ca 170cm i mankhöjd (tror han är närmare 173cm-isch). Han var också väldigt trevlig. Fin under framridningen men blev lite spänd när vi påbörjade övningarna. Jag tror han inte blev helt ärligt eftergiven under framridningen och det kom fram lite tydligare under övningarna. Herre med lite humör och talade om att han inte gillade dressyrspöet utan började göra mini-caprioler, la ifrån mig spöet och då slutade han ;) Han var lite stel i sidorna och hade behövt komma fram mer för skänkeln men på det stora hela fick jag ett bra intryck. Jag tror däremot inte att jag får Diggiloo då han brukar bli tilldelad en ryttare som är lite hopprädd/osäker i hoppningen.

 

Diggiloo med en klasskompis under deras terrängträning
 

Tisdag:

I tisdags fick jag testa att rida Rio; brun valack, f. 2008, e. Richfield, ue. Wetano, ca 170cm i mankhöjd. Han är ganska ny i utbildningen som vi fått ta över från beridarna. Han gick under andra halvan i höstas då vi hade mycket konvalecenthästar. Världens största skritt! Marscherar fram som ett ånglok. Han är väldigt stark i vänstersidan så man måste jobba med att få loss han i sidorna, få jämn kontakt på båda tyglarna utan att fastna i vänstertygeln. Jag tycker att det gick rätt bra. Jag kände att jag har tekniken men inte riktigt styrkan eller orken i kroppen för att orka hålla det upp i tillräckligt långa sträckor. Han blir fin när jag orkar hålla ihop det och så fort jag slappnar av/blir lite trött så fallar han sakta isär och blir längre och längre. Varje gång man bytte varv, bytte övning eller växlade gångart fick man lite grann börja om varje gång. Han blir lite spänd och behöver tid att slappna av i kroppen och känna av vilken ryttare han har på ryggen. Jag tyckte ändå att Rio var trevlig och skulle kunna tänka mig att ha honom som skolhäst då han passar mig storleksmässigt men även utmanar mig lagom som ryttare. Har hört att han ska vara trevlig att hoppa också.

 

Rio efter ridpasset

 

Onsdag:

I onsdags fick jag rida en gymnasiehäst som heter Umberto; brun valack, f. 2004, e. Riccione, ue. Donnerhall, ca 165cm i mankhöjd. Han går med gymnasieeleverna då han inte hoppar. Han var en supertrevlig liten herre men som tog en liten stund för att komma igång och få ordentlig bjudning. Han har tendens att bli lite vek i halsen och man måste passa så att han inte krullar ihop sig. Han blev jättefin och kom verkligen igång på slutet. Jag har ingenting emot att rida honom på dressyrexamen om min ordinarie häst skulle bli konvalecent ;)

 

Torsdag:

I torsdags var det första hopp-passet och jag fick rida gymnasiehästen Carachiljo; mörkbrun valack, f. 2005, e. Cathageno, ue. Cagliostro, ca 180cm i mankhöjd. Första ¾ av lektionen hade han samma steglängd som en b-ponny och noll framåtbjudning. Det gick i slow motion, han tog inte skänkeln för fem öre. Det enda jag fokuserade på under framridningen var ”framåt, framåt, framåt”! Sedan började vi jobba över två galoppbommar, då bockade han till en gång och sen började framåtbjudningen komma sakta men säkert. Vi hoppade en ”5-ochenhalva”, vilket gick helt okey och när det var dags att trava av hästarna då var Carachiljo redo att börja lektionen… Då hade han jättefin framåtbjudningen och var lite mer på hugget. Det kändes som att han tyckte att dressyr var pisstråkigt men är det hinder kan jag anstränga mig lite ;) Jag fick inte till någon jättebra hoppsits på honom vilket jag tror är pga. saknaden av framåtbjudningen som gjorde det svårt för mig att hitta balansen i lätt sits. Jag tror han är roligare att rida när det är frambyggt en hel bana ;)

 

Carachiljo ute på AG 

 

Fredag:

I fredags var det ”road work” på schemat och road work har vi tillsammans med Josefina som också är vår stallchef. Road work innebär jobb utomhus; det kan vara alltirån uteritt, galoppjobb på galoppbanan, intervaller på täckta banan eller liknande. Jag fick rida ytterligare en gymnasiehäst som heter Fortismo; fuxvalack, f. 2005, e. For Feeling, ue. Feliciano, ca 170cm i mankhöjd. Han var jättetrevlig, lagom pigg, fin i handen. Vi skrittade och travade bara en sväng ute runt terrängbanan.

 

Helgen:

Jag gick en promenad under söndagen med en ny häst till hippologen som heter Stargentan; brun valack, f. 2006, e. Stakkato Gold, ue. Argentan, ca 165cm i mankhöjd. Han ser ut som en mini-Rio ;) Han var snäll att promenera med :)




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback