CARMEN f. 2000

Okänd härstamning

 

Carmen är en väldigt charmig ridskolehäst som står på Solna Ridskola. Det var henne jag red min sista tid i hoppspecialen. Hon är inte den snyggaste av hästar – för stort huvud med konvex nosrygg, lite benig över korset (dvs. när jag red henne, hon kanske är bättre musklad idag) och sedan är hon skäck. Jag gillar skäckar och hästar med lite annorlunda färg, men ni kan ju tänka er hur dressyrtanterna rynkade på näsan när de passerade hennes spilta.

 

Hon är verkligen en supertrevlig häst. Hon var inte så välutbildad när hon först kom till Solna och i början när jag red henne hade hon problem till exempel med att bara fatta galopp och sedan fatta rätt galopp. När man väl fått henne i galopp gick det oftast ganska fort :P Men hon var aldrig dum, bara hon förstod uppgiften försökte hon alltid sitt bästa. Jag var den som i princip fick lära henne hoppa. Taxering var inte så mycket att snacka om utan det var bara att försöka få till en bra galopp, hålla upp hennes stora och tunga huvud, hålla i sig och hoppas på att vi skulle pricka hindret. Sedan hoppades man också på att hon skulle försöka lyfta på benen också ;P Hon var inte en av dom här stjärnhästarna som är superflashiga med världens benteknik över hindren, men hon var snäll, ambitiös och en väldigt glad häst! Det roliga med att rida lite oerfarna hästar är att man får glädjas över de små sakerna och att framstegen kommer ofta.

 

I slutet när jag red henne kunde hon fatta rätt galopp i båda varven och vi tog oss runt en 90-bana på ridskolans lokala hopptävling med en rivning. Så himla söt och snäll häst som jag tror kommer bidra med väldigt mycket till ridskolan!

 

Carmens otroligt unika hoppteknik ;) Hon hadelite svårt med taxeringen..
 
Men det blev bättre ;)
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback