FIFFILINA f. 1993

e. Miclas Madoc    u. Ceder Utrica    ue. Oakley David

 

Fiffi var ett new forest-sto och hon var min systers allra första egna häst. Hon var också den första hästen vår familj någonsin köpt. Vilket resulterade i att vi glömt fråga om hästen var lättlastad.. :P Så vi skrev på köpekontraktet och efter att ha försökt lasta ponnyn i 3h gick hon in och vi kunde ta med henne hem ;) Vi tävlade inte så mycket våra första år så då var lastningen inget problem eftersom att vi inte lämnade gården så ofta. Tävlade vi på blåbärshoppningar red vi oftast dit och hem.

 

Vi har haft väldigt roligt med Fiffi och hon var en ganska trygg och stabil häst. Jag har ridit lite voltige på henne på julshower och stått på hennes rygg i galopp – väldigt häftig känsla. Det var även på Fiffi jag red min absolut första hopptävling som avslutning på ett ridläger. Ville inte tävla Madicken den gången för att hon bockade så jag fick låna Fiffi.. :P Jag travade runt banan (hindren låg väl på runt 50cm) och jag behövde knappt styra för Fiffi skötte det mesta själv ;) Det slutade med att jag vann(!) och inför prisutdelning försökte syster och mamma förklara att jag skulle galoppera ärevarv 2 varv eftersom jag vunnit. Så jag kommer in på banan och börjar galoppera mina ärevarv medan ridlärarna inte fattar någonting xP Sen fick jag min rosett och mina applåder och sen fick jag galoppera ärevarv en gång till ^^

 

Vi har även tagit ett föl på Fiffi. Väldigt bra erfarenhet att hantera Fiffi under dräktigheten och sedan att få vara med vid förlossningen och inridningen och utbildningen av fölet.

 

Fiffi blev såld tillsammans med Nektar till Solna Ridskola där hon fortfarande är verksam ridskolehäst. Hon är de flesta ungarnas favorit och älskar all uppmärksamhet. Hon är den trygga stabila ridskoleponnyn men gör inte allt gratis. Hon går inte med på så mycket klubbtävlingar för hon tycker det tydligen är så kul att barnen inte rår på att bromsa henne… hehe ;)

 

 
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback