RI-TACHIE v/h KASTANJEHOF f.1994

e. Landetto    (ee. Landgraf I)    u. Lasquina v/h Kastanjehof    ue. Pachat II

 

Rajjan som han kallades var min systers första stora häst. När hon jobbade i England en sommar stötte hon på Rye. Hans ägare som jobbade i samma stall som Lollo hade inte tid för honom och syrran fick rida honom en hel del när hon var där. Hon blev kär och frågade mamma om hon fick ta med han hem. Så syrran skrev på kontrakt och köpte honom.

 

Belgiskt halvblod, 178cm hög var han och bred om rumpan trots att han var tunn i hullet. Han gick väl upp minst 50kg hos oss och såg ut som en riktig tävlingshäst. Han hade verkligen ett hjärta av guld och en av de snällaste hästar jag träffat. Han gjorde alltid sitt bästa och tog placeringar med syrran regionalt 1,20m-hoppning.

 

När vi var på meeting i Älvdalen en sommar så fick jag låna honom sista dagen. Ulmus hade vägrat ut sig eller fått 20 fel i typ alla sina starter så jag var inte så himla glad. Syrran hade fått ett par placeringar och vunnit någon av sina klasser så då sa hon att jag fick låna Rajjan på sista dagens 1,10m-klass. Det var bara att sitta och hålla i sig så skötte han själva hoppningen själv ;) Vi hann inte styra på trämuren som stod på ena kortsidan men i övrigt var vi felfria. Verkligen en riktig läromästare! ;)

 

Tyvärr blev inte hans tävlingskarriär och tid hos oss lika lång som vi hade hoppats på. Han kändes inte helt fräsch på en dressyrträning så de åkte in och kollade honom. Han var typ halt på 3 av 4 ben och hade hovbensförändringar. De kunde inte säga hur allvarliga hovbensförändringarna var eftersom de inte hade några tidigare röntgenplåtar att jämföra med. Han behandlades i två omgångar tror jag, men Rye svarade inte på behandlingen som vi hoppats och vi fick fatta det svåra beslutet att ta bort honom.

 

 
 
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback