Dressyr på Ullebullen

Red ett dressyrpass på Ulmus i ridhuset imorse. När jag skrittat fram en stund och jobbat han lång och rund på volten gjorde jag en skrittövning som jag beräätarmer om i ett annat inlägg ;) Den övningen är väldigt lösgörande och när jag gjort den ca 2 långsidor började jag arbeta honom i trav på stora mittvolten. Först lite lättridning när han får värma upp i lite längre och djupare form. När det känns bra börjar jag göra trav-skrittövergångar och sitter ned hela tiden i traven. Växlar mellan båda varven och när övergångarna känns bra och när han känns stadig och ihop i formen går jag över till att göra galoppövergångar. Idag gjorde jag två fattningar i varje varv, behödes inte så många fler för han kändesfin och på plats idag ;)
 
Efter galoppen fick han skritta något varv på lång tygel. Därefter gjorde jag lite öppnor, slutor och skänkelvikingar i trav. Öppnorna/slutorna gjorde jag längs långsidorna och skänkelvikning på diagonalen. Avslutade med att träna på förvända galoppen ur LA:3an. Fatta galopp vid A, ett varv på volten innan man vänder in halvt igenom nästa gång man kommer till A. Ut på långsidan innan mittenbokstaven och vänd över ridbanan i en lätt båge i bibehållen galopp (förvänd) och bryt av till trav vid bokstaven P/V beroende på varv. Upprepa igen vid A ;)
 
Ulmus kändes väldigt fin och avslappnad idag. Inte alls mycket protester utan gjorde som jag bad honom :) Det var roligt för då kunde jag fokusera lite mer på övningar och vägar och inte bara sitta tragglandes på volten ;)
 

 

Nöjd häst efter ridpasset ;)



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback