Hoppträning 28/4

Jag hoppade alltså Portos igår för Eva och jag är väldigt nöjd :) Det är ett tag sen jag hoppade honom och senaste ridpassen har jag ju bara skrittat och travat :P När jag red fram själv tyckte jag han kändes ganska fin. Visst jag hade väl inte riktigt det stödet jag ville ha på bettet men han kändes relativt avslappnad.
 
När vi började hoppa fram med Eva blev han lite nipprig mallan övningarna och trodde han var en islandshäst - näsan i vädret och så travar han mer uppåt än frammåt :P Men själva anridningarna och sprången kändes bra så då tjaffsade jag inte altför mycket med honom i igångsättningarna. Så framhoppningen kändes väldigt bra!
 
Sen fick vi vänta lite innan det var dags för oss att hopp bana - hindren låg väl runt 90-1m. Vi kommer på första hindret, oxer med vattenmatta, och vi kommer supermycket i botten och det blir världens kråkhopp. Då tar vi om det och jag tänker att jag ska hamna mer i ett framåtläge som vi haft när vi hoppade fram på det. Problemet den här gången är att grundtempot från början var för högt och vi kommer för stort och massakerar hela oxern typ... ><  Sen sa Eva åt mig och släppa kontrollen lite och när vi började om på banan för tredje gången så gick plötsligt hela banan skitbra! Jag kände mycket bättre avsprångspunkten och såg direkt när jag måste hålla i eller smacka på. Ja - jag fick smacka och driva honom idag till en del hinder ;) Jag tror Portos blev lite tryggare av det, jag visade lite att jag fanns där. Det var en av grejjerna Eva påpekade under eftersnacket också: att skillnaden från när Lollo hoppar honom så blir hon lite mer avvaktandes medan jag är lite modigare/mer dumdristig och vågar driva på Portos om jag ser ett bättre läge. Eva tyckte att det fick Portos att inte vilja springa lika fort själv när han annars bara sticker iväg. Hoppade trippelbarr idag också, sista hindret på banan. Jag hade tänkt skippa det hindret men Eva sa att jag skulle ta det, och det blevbästa språnget på hela lektionen! :)
 
Jag ska försöka vara med och hoppa så mycket jag kan på Portos nu och förhoppningsvis kommer jag starta honom på någon lokaltävling ;)
 
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback