"Lugn och Bestämd"

Det är mantrat jag har när jag rider på Portos. Han är ju väldigt het och blir oerhört lätt stressad eller nervös. Han har nog en hel del i bagaget från hans tid i Polen och Holland så det är rätt förståeligt. Så när jag rider Portos, dressyr eller hoppning, så fort att jag märker att han börjar stissa upp sig, för att det blir jobbigt eller att han inte riktigt förstår, så tänker jag bara för mig själv: ”lugn och bestämd”. Det hjälper mig själv att inte jaga upp mig eller bli frustrerad. För att blir man frustrerad när man rider honom så blir det som att hälla bensin på öppen eld – det hjälper ingen av oss att komma någon vart. Så blir han stressad och börjar streta emot så fortsätter jag, lugnt och bestämt, att ge mina hjälper tills han förstår vad jag menar och vi tar ett steg framåt. Det tycker jag funkar. Men det är nog mest för min egen skull för att jag ska fortsätta vara fokuserad och som sagt inte bli frustrerad. Portos är en häst som för det mesta vill göra rätt, ytterst sällan är han lat, så det är ingen idé att börja bli sur på en häst som försöker göra rätt. Så med Portos är det skynda väldigt långsamt som gäller ;) Han lär ju stå hos oss 10 år till så det är ingen idé att stressa i onödan ;)

 

Bilder från ett ridpass 2012. Först en något stretig Portos och sedan en lugnare
Portos från samma ridpass ;) Han har lite humörsvängningar ibland ;)
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback