Markarbete m. Bart

I söndags var jag med och red markarbete för Eva på Bart. Goldie och Portos var iväg och tävlade, Ulmus var halt och Manne är ju inte direkt inriden så då fick jag lov av Marie att vara med på Bart :)

 

Jag red en del markarbete på Bart för ca 1½ år sen, när Lollo hade markarbeteslektioner en gång i veckan hemma på Grana. Men nu var det ett tag sen som Bart gick ett ordentligt markarbetespass så jag hade lite visioner om plocke-pinn framför mig ;) Sedan tänkte jag att det skulle vara nedgrävda bommar – men tji fick jag :P

 

Det var bara sockerbitar och upphöjda bommar och jag tänkte att vi får väl se om Bart överlever ;) Jag red inte fram så mycket innan, bara skritt och trav, eftersom jag inte ville trötta ut honom för mycket. Han har ingen superkondis och är dessutom pollenallergiker.. Första bomserien vi red på var på volten vid C. Det var 3st bommar varav den i mitten var upplagd på sockerbitens lägsta nivå på båda sidor och bom 1 och 3 var upphöjd på yttersidan bara. Första gången vi red på den var Bart inte riktigt med på att den i mitten var lite högre och snubblade så att jag nästan sköts ur sadeln. Jag hörde hästägaren sätta i halsen på läktaren med satt kvar ;) Vi tog om det och då var Bart mer med på noterna.

 

Det var faktiskt inte alls lika mycket plocke-pinn som jag trodde det skulle bli. Bara jag såg till att Bart hade ett friskt tempo och att jag lättade av ordentligt i handen så lyfte han bra på benen :) Vi avslutade med tre ”hinder” på ena långsidan. Hindren låg på hela 40 cm ;P och det var 3 galoppsprång mellan varje. Bart verkade faktiskt tycka att det var lite roligt! Han taggade igång när jag korta tygeln i skritt för att komma fram i galopp så det var väldigt roligt. Bara jag galopperade på ganska friskt (för att vara Bart ;)) så stämde 3 språng väldigt bra för honom ;) När han fick hoppa av stort så landade han i fel galopp och då blev det lite mycket för honom att lyfta på benen också. Så vi rev ett par hinder några gånger men vi fick till en runda i varje varv där han hoppar alla 3 i rakt och i rätt galopp, så det var jag jättenöjd med! Sedan blev han trött på slutet så ja skippade den sista övningen. Eva verkade tycka att Bart skött sig bra också så det var kul :)

 

Men som sagt Bart verkade tycka att det var roligt så jag ska försöka att få till markarbete någon gång i månaden på Bart, antingen för Eva eller tillsammans med Lollo. Bommar är ju dessutom väldigt bra för Bart eftersom han behöver bygga på sina rump- och ”bakre-lårmuskler” ;)

 

Bart på sommarbete 2009
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback