Torsdag

Idag var Maria här och tittade på Ulmus hov. Hon drog av skon och sulan och sa att tjäran i gropen efter sidokappan hade legat fint på plats. Däremot var det förmodligen pyttelite smuts längst ner i gropen som rört sig lite inåt. ”Gropen” är inte särskilt bred utan bara djup; det ser lite ut som att man har kört in en kniv i sulan på han typ. Maria försökte karva bort smutsen men det tyckte Ulmus gjorde ont. Så vi åker in med honom till Täbykliniken igen på måndag så får deras veterinär bedöva hoven för att göra rent ordentligt.

 

Ulmus fick på sig ett jodopaxomslag och sedan gå ut i en torr liten sjukhage där han får stå tills på måndag. När Ulmus var klar red jag ett dressyrpass på Portos i ridhuset. ”Eftergift” är ledordet när det gäller Portos och Goldie framöver och det var det jag jobbade med idag. Jag gjorde verkligen inget avancerat utan passet gick ut på att få han lugn och avslappnad och därigenom få stöd på bettet. Jag red i totalt 40 minuter kanske? Den mesta tiden gick åt att skritta, travade nog max 10 min. Men det var det som behövdes idag. Han var rätt spänd och kändes nervös. Jag tog det hela tiden lugnt för att inte jaga upp Portos eller bli frustrerad själv. Jag red på stora mittvolten, lite innanför spåret, och fokuserade på att flytta honom lite lite för inneskänkeln samtidigt som jag höll emot på ytterskänkeln. Han blir lätt vinglig och svänger ut båda bogar och bakdel. Men det blev bättre till slut och han började lyssna på skänkeln och det kändes som att jag fick mer och mer stöd i handen – utan att han låg på och blev hetare. Jobbade på så i båda varven innan jag tog trav. Först skulle han slå upp huvudet i övergången och då sakta jag av till skritt igen och tog om det. Sen ville han istället rulla över i galopp efter ett halvt varv i trav. Då gjorde jag på samma sätt igen: sakta av eller göra halt för att sedan lugnt komma fram i trav igen när han lugnat ner sig lite. Till slut behöll han traven så då travade jag på några varv och bara tänkte ”framåt, nedåt” med näsan för att han biter sig gärna lite i bogen och blir tom i handen annars. När han kändes bra bytte jag varv i trav och gjorde på samma sätt i andra varvet. Skrittade en stund innan han fick långa tyglar.

 

Jag känner att det här räckte för Portos idag. Det var ett väldigt lugnt pass men å andra sidan får hans hjärna jobba väldigt mycket så han blev lite svettig ändå. Jag tyckte att det var bra att trots att han streta lite emellanåt och blev lite frustrerad så avslutade vi passet positivt så att han förhoppningsvis tycker att det är roligare nästa gång ;) 

 

Portos och jag i juli 2012
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback