CARBEROZ f. 2005

Imp Lettland

 

Calle som han kallas är också en häst som jag lärde känna under min tid hos Ågevall Dressyr. Jag träffade Calle först när Martin bedrev sin verksamhet på Antuna Gård i Upplands Väsby och Calle flyttade sedan med till Lejondal. Calle och Casai var Oves två hästar som han hade på utbildning hos Martin. Ove var ofta i stallet och hälsade på sina hästar, kollade ofta när Martin red och följde alltid med på tävling när Martin tävlade Casai. Oves hästar hade ganska mycket ”special-treatment” och allt skulle vara extra tiptop med hans hästar ;)

 

Och Calle var en minst sagt en speciell häst.. Han kunde inte stå uppbunden i boxen, spolspiltan eller på gången för då fick han panik och slet sig. När man ledde honom till och från hagen kunde han plötsligt få syn på något, eller helt enkelt bara bestämma sig för att inte vilja gå längre, och då slet han sig och sprang hem till stallet eller tillbaka till hagen. Vet inte hur många gånger jag har svurit åt den hästen när han för fjärde gången sliter sig och springer in i sin hage igen. Man fick inte lyfta ryktborsten för snabbt för då blev han rädd.. Han har slängt av Martin X antal gånger och då är hälften av dom innan han hunnit få in andra foten i stigbygeln. Av någon anledning blev Calle ”min” häst, förmodligen för att jag känt honom längre än Camilla så hon tog istället Casai som ”sin” eftersom han var lite mer normal i huvudet :P

 

Jag tror att jag mest tyckte att Calle var dryg och jobbig i början men av någon anledning började jag gilla honom mer och mer. Jag fick börja rida honom lite, först bara på våra skritturer i skogen (eftersom jag var minst ömtålig om jag skulle ramla av ;)) men sedan lite grand i ridhuset. Har som sagt svurit många gånger åt den hästen men å andra sidan blivit så himla glad när man plötsligt märkt att saker och ting funkar :) Man kan rida hästen avslappnad i form. Att man kan skritta ut utan att hästen stannar var 15:e meter och ser spöken. Jag kan hålla i grimskaftet medan jag spolar benen på honom och han står helt stilla, stressar inte upp sig och stissar runt. Sista iden jag red honom kunde vi genomföra ett LB-program utan större problem vilket var otroliga framsteg för att vara Calle! ;) Missuppfatta mig rätt: Calle är en otroligt fin häst med väldigt bra gångarter och har säkert potential för de högsta klasserna i dressyren. Men han har varit så knäpp i huvudet och säkert osäker också tror jag. Han har fungerat bra när han har fått gå på en volt i sin bubbla men flippat totalt när man försökt göra något annat och nytt. Men sista tiden gick det väldigt mycket framåt för Calle och han blev säkrare och jag tror att Martin påbörjade lite byten med honom innan jag slutade :)

 

Om jag hade fortsätt arbeta hos Martin så hade jag fått starta Calle på lite LB för att Calle skulle bli tryggare med att tävla och få lite rutin. Han har aldrig startat och Martin tävlar ju inte lägre än Msv C. Sen vill ju inte Martin visa upp en häst som han inte tror kan vinna så tanken var väl att jag skulle testkört Calle lite så att han inte skulle flippa helt när Martin tävlade honom sen ;) Men jag hann sluta innan det blev aktuellt så nu vet jag inte riktigt vad planen med honom är. Kanske någon av de nya stalltjejerna som startar honom eller om de bara siktar på att sälja honom utan resultat ;) Som sagt väldigt fin häst så de kanske får ut pengarna de vill ha för honom ändå..

 

Calle fick skav av tyglarna ett tag och då fick han ridas med ludd ^^
 
 



Kommentarer

Eftersom jag står kvar hos Martin och jobbar då och då tänkte jag berätta om vad planen är med honom. Han är till salu men planen är nog att Martin ska starta msv.c på honom nu i vår. Han övar byten som bara den ;) Men fortfarande har han sina små saker för sig...

Svar: Ja men gud vad roligt! Då kanske vi springer på dom på någon tävling framöver ;)
Linda Nyberg


Kom ihåg






Trackback