CONSTANTINE P f. 2007

e. Don Dorn (ee. Don Schufro)     u. Trendy P     ue. Hierarch

 

Constantine P är ett fuxsto som jag träffade under hösten 2011 när jag jobbade hos Mattias Jansson Dressyrstall. Hon var Mattias egna uppföding efter hingsten Don Dorn som också stod hos Mattias när jag jobbade där. Mattias har tävlat Grand Prix på Dorn och han var där på igångsättning efter en behandling. Constantine var alltså 4 åt när jag träffade henne ;)

 

Constantine hade varit skadad och var på igångsättning erfter en skada under tiden jag jobbade där och hon skulle skrittas av någon av hästskötarna 20min per dag. Ingen verkade vilja sitta på hästen så jag erbjöd mig, jag menar; det handlade om skritt i 20 minuter på grahman. Det kan väl inte vara några problem? Men tydligen ansågs jag inte tillräckligt duktig. Men efter 2 veckor hade väl de andra 3 hästskötarna tröttnat påhästen och då fick jag prova. Hon hade lite överskottsenergi eftersom hon inte gick i hagen så mycket så hon kunde bralla till lite rätt som det var. I Skåne bor det en himlans massa fasaner som gillar att flyga upp lite här och var ur buskar och skrämma hästar ;) I början skrittades hon bara i ridhuset – vilket är väääldigt långtråkigt, så jag frågade den självutnämnda chef-hästskötaren om jag kunde skritta ute och hon sa nej. Då frågade jag istället Mattias och han sa något i stil med på egen risk :P Men jag skrittade ut på henne och det gick bra. Hon brallade till lite ibland för fasarner men jag kan tycka att det är ganska skönt med lite spänning under 20, annars ganska långtråkiga, minuter.

 

De andra hästskötarna var ju rädda för hästen eftersom alla dom hade ramlat av henne (fick jag reda på senare) så jag fick skritta henne varje dag under mina resterande 4 veckor hos Mattias. Sista 10 dagarna skulle hon även trava ca 8 långsidor i ridhuset vilket hon inte var blyg med att visa hur kul hon tyckte det var ;P Det är i sånna lägen man kan tacka avbockardrottningen till b-ponny man hade som barn ;)

 

Idag är hon fullt igång och tävlas av Mattias. 2013 startade hon MsvB på ca 68% :)

 

Lite bilder på Constantine när en av de andra hästskötarna rider och när Mattias tävlar henne 
 
 

 




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback