DARWIN f. 2004

e. Don Frederico (ee. Donnerhall)     u. Wolke     ue. Weltmeyer

 

Darwin är en häst som jag red ganska mycket när jag jobbade på Lejondal för Ågevall Dressyr. Det var en privatryttare och elev till Martin som hade Darwin uppstallad där. Han är en svart halvblodsvalack på dryga 175cm och massvis med personlighet! Hästarna hos Martin hade ”stängda” boxgaller men den här lilla rutan som finns för att kunna hälla in foder fick man passa. För Darwin lekte med precis vad som helst som han kunde få tag på genom det där lilla hålet ;) Han drog in täcken, borstar och grimmor och så har han tuggat på ett par sadlar som hängts utanför.. Stod han på gången försökte han ibland klappa på katterna genom att försöka kraffsa lite på dom.. Fast de var ju smarta nog att inte gå tillräckligt nära ;)

 

Jag och Camilla, som jag jobbade hos Martin med, hade ”delat upp” hästarna mellan oss, dvs att när Martin var sjuk eller bortrest så att vi blev tvungna att motionera alla hästar så hade jag ”mina hästar” och camilla hade ”sina” ;) Så Darwin var ”min” häst :) För att vara så stor så är han otroligt lätt i handen, problemet med honom kunde snarare vara att han inte alltid ville ta stöd på bettet. Han kunde också vara lite tung att driva, inte nödvändigtvis seg men mer att det kunde ta lite tid innan man lyckades växla tempo inom gångarten ;P Han kunde också vara lite divig och få humör om han inte riktigt ville arbeta; småstegra eller vända helt om när man närmade sig väggen ;) Men jag gillade Darwin jättemycket! Tror att vi passade ganska bra och Martin tyckte också att jag red honom bra. I början reds han mest på kandar men sen gick han lika bra på träns ;)

 

Just nu vet jag inte riktigt vart Darwin håller hus. Jag tror nämligen inte att han står hos Martin eftersom att det var så långt för ägaren att pendla mellan Nacka och Bro. Förhoppningsvis får jag träffa dom på tävlingsbanorna i vår ;)

 

Ulmus och Darwin hälsar på varann ;)
 
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback