Dressyrlektion för Björn Waimon

Hann inte skriva igår om lektionen så det kommer nu istället ;)

Red för BW på min lunchrast. Mamma och Lollo hade borstat av och kört Ulmus till Solna. De var där strax efter 13 så då slängde vi på han grejjerna och gick in i ridhuset. Hade ca 15(?) minuter på mig att rida fram och hade kanske egentligen velat ha 5-10 minuter till för att slippa stressa men det gick bra ändå :)

 

Skrittade ett par varv och Ulmus sneglade på lövkorgen som står i varjehörn :P Började sedan ta tygeln och skritta lite på volten innan jag började trava och göra ett par trav-skritt-övergångar. Tog en galoppfattning i varje varv också innan Björn kom ner.

 

Vid 13:30 kom Björn in i manegen och då började vår första dressyrlektion från i maj/juni förra året :P Jag tror jag var lite nervös..? Men jaja, vi började på volten vid C i trav. Jag fick dämpa tempot lite och så tränade vi väldigt mycket på skritt-trav-övergångar och tempoväxlingar i trav på volten. Björn ville att jag skulle få honom lite mer formad och att jag ska bli lite bestämdare omvi ska kunna ta oss upp på MsvC i vår. Jag blir lite mjäkig i övergångar (och i galoppen..) och släpper lätt iväg honom så att han får tendens till att dyka lite i formen, istället för att hålla ihop honom och tvinga han jobba. Att jag blir lite mesig i handen är för att jag blir lite ”rädd” för att han ska spänna sig i halsen och börja giraffa.. :P Men det ska det bli ändring på nu ;) Björn vill också att man ska hålla ett mycket lägre grundtempo, vilket jag egentligen inte har något emot. Det blir lite mer styrketräning för Ulmus och man ”hinner med” lättare. Jag är ju van vid Martins tempo där man mer tänker framåt-framåt-framåt! ;) Men jag ska helt klart försöka variera tempo mer och inte vara rädd för att rida för långsamt och korta upp han lite emellanåt ;)

 

Sen gick vi vidare med galoppfattningar och även där behövde jag korta ner grundtempot. Jag red i så långsam galopp jag kunde och då sa Björn: långsammare!  …  Så jag bromsade och samlade ihop Ulmus för kung och fosterland och det gick väl bra tillslut :P Blev ett par avsaktningar i höger varv men Ulmus behöver stärkas lite mer för att riktigt orka ;) Hemma nu så har jag mest fokuserat på att han ska vara mjuk, avslappnad och gå framåt. Men det är ju det samlande arbetet han tycker är jobbigt (eftersom vi inte tränat så mycket på det) så skabörja ta tag i den biten nu tills tävlingssäsongen drar igång. Det är ju först i MsvC som det blir lite striktare krav på samling och form.

 

Avslutade med öppnor/slutor i trav. Gjorde en 8-metersvolt i hörnet, ur volten följ långsidan i en öppna, vid mittenbokstaven en ny 8-metersvolt och ur den fortsätta i en sluta resten av långsidan; dvs vägen ur MsvC:1 fast med en hjälp-volt i början ;) Vi gjorde detta ca 4 långsidor i varje varv. Jag tyckte att de blev bättre och bättre :) Det är väldigt svårt att forma honom i vänster varv eftersom han är lite stelare i den sidan. Man måste liksom ställa honom, samtidigt som man inte får fastna i innertygeln och samtidigt kunna få han lösgjord/flytta honom för innerskänkeln. Det brukar bli lite pannkaka i min hjärna då men efter ett par långsidor får jag ordning på det ;P I höger varv är böjningen ganska bra men ställning blir inte riktigt rätt eftersom Ulmus har en tendens att ställa i nacken men luta huvudet så att mulen inte följer med. Han tippar liksom in nacken och skjuter ut mulen, lite svårt att förklara men hoppas ni förstår :P Då måste jag våga att hålla kvar lite i innertygeln så att man tvingar in mulen lite så han fortfarande ha kvar ställning men med huvudet rakt. Dvs säga skulle man titta på hästen framifrån så skulle hans nosrygg vara lodrät istället för att den lutar vilket Ulmus föredrar för att slippa arbeta ;)

 

Jag ska fortsätta rida för Björn men det kommer inte bli varje vecka eftersom jag inte har råd med det. Det blir förmodligen varannan vecka men jag ska iaf försöka träna för han en gång till innan jag ska till Botkyrka ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=RTzL4YbEc80&feature=youtu.be

Litet videoklipp från ridlektionen igår ;) Ulmus blir rädd för tränaren i andra änden av ridhuset när vi ska påbörja en öppna, varpå min familj som sitter på läktaren börjar asgarva.. xP




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback