Hoppträning 18 jun

Jag hopptränade för Eva igår på Ulmus. Det var en linje längs ena långsidan: två parallelloxrar med 4 galoppsprång emellan, och längs den andra sidan var det en 3-kombination med räcken 1+2 galoppsprång emellan. Sen var det en bock på varje diagonal. Det var alltså inte så mycket hinder idag vilket passade rätt bra eftersom Ulmus gått ganska hårt nu två dagar.
 
Det blev mycket pauser också efetrsom Eva hade med sin iPad för att kunna filma övningarna och banan för att lättare visa oss vad vi ska ändra och öva på. Jag behöver hitta en djupare och stadigare sits men Eva tyckte att min tygel blivit kortare, vilket är bra för då hålls Ulmus ihop mer och jag får lättare med honom över hindret.
 
Han kändes lite trött och bjöd inte så mycket av sig själv som han gjort nu de senaste träningarna. Det gjorde så att jag red på som vanligt och höll i honom så mycket som jag brukar, men då blev det att han stannade eftersom jag inte hade tillräckligt mycket grundgalopp att fånga upp han ur. Så sen höjde jag grundtempot och då fick vi ett bättre flyt. I banan så hoppade han allt på första försöket trots att allt hoppades från ett nytt håll (han brukar kunna stanna då han tycker att det är ett nytt hinder ;P) Vi rev något hinder men det gör inte så mycket ;)
 
Det blir en liten hopp-paus för Ulmus nu ett par veckor och det passar rätt bra eftersom han inte vill hoppa för mycket. Jag försöker hålla hoppningen rolig för Ulmus och har inga direkta krav mer än att han ska ta sig över hindret ;) Sen behöver han ju inte direkt gå 130-banor :P
 
Det här schabraket hade vi igår ;)



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback