Tävlingsvåren 2014

Vårsäsongen på tävlingsbanorna har inte direkt gått som planerat för mig och Ulmus. Även om jag inte räknar MsvC-starterna så har vår genomsnitts-procent aldrig varit så här låg. Vi har hunnit med 8 starter i LA varav hälften varit under 60% - inte okey. Förra året gjorde vi 20-talet starter i LA varav endast 3st under 60%. Men det är inte som att själva ritterna varit superdåliga – något spänd häst men inga jättemissar eller så.

 

Jag tror en faktor är att vi missat minst 4 starter för att Ulmus tappat skor dagarna innan eller trampat in sidokappan i framhoven. Nu senast på Högvreten lyckades han få över tungan över bettet i första halten; vi har haft väldigt oflyt hela våren.

 

Vi får helt enkelt ligga i hårdträning nu inför meetinget i Malung helgen efter midsommar. Jag ska försöka få till ett minst ett pass i veckan där jag i princip enbart fokuserar på programridning; att få till riktigt bra vägar och låta formen komma i efterhand. Ulmus ska kunna programmen som på räls och förhoppningsvis kommer det göra oss lite säkrare på tävlingsbanorna. Jag känner att det blivit för mycket fokus på delarna var för sig än på helheten så det får vi försöka förbättra.

 

Tävlandet är liksom anledningen till varför jag rider så när det inte funkar där blir det svårt att hitta motivation till vardagsridningen. Men vi får försöka ta åt oss kritiken och helt enkelt bli bättre. Punkt.

 

 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback