3års-testet

Vi var ju iväg på 3års-test med Manne i Gävle sista maj och lillhästen skötte sig jättebra! Det var ju första gången han åkte så pass långt själv och han stod och skrapa i släpet första halvtimmen innan det blev lugnt där bak. Vi var framme i rätt god tid så jag och Sara höll Manne sällskap i släpet medan de andra kollade på visningen. Han stod faktiskt jättelugnt och snällt i släpet bara man borstade och klappade på honom. Inte illa för att vara 3 år! Veterinärbesiktningen gick också smidigt, jag behövde bara hålla en hand bakom ögat på honom när veterinären höll i mätstickan så gick det bra ;) Han mättes in på 167cm men är nog egentligen inte högre än 165cm eftersom han stod och spände upp sig lite just då.

 

Själva visningsmomentet gick också bra och vi kunde nog inte gjort det så mycket bättre. Manne var lite matt under hoppmomentet och hade inte riktigt sitt vanliga sug men hoppade ändå fint trots någon rivning. Det blev tyvärr inget diplom och ingen klass 1. Att han inte fick något jättebra betyg rent exteriört visste vi ju innan då han ser ut som en stor ponny i typen :P Men de var lite väl snåla på hoppbetyget men ja ja. Bara att jobba på och komma igen på 4års-testet ;)

 

Däremot fick Manne ett jättefint omdöme på ridprovet! När vi skulle göra ridprovet så hoppade jag upp utan problem men när jag skulle komma fram i skritt gör Manne sin specialare: han höjer ryggen och suger in rumpan och det känns som att när som helst så kommer han explodera iväg i en bockserie eller liknande akrobatiska rörelser. Det brukar släppa efter 10m men nu höll det i sig i typ 1 varv så jag var typ på väg att ge upp. Erika fick leda mig en halv långsida och sedan släppte det och vi kunde sätta igång. Traven gick bra och jag blev lite smånervös inför galoppen vilket gjorde att det tog en långsida att komma igång men väl i galopp gick det bra :) Domaren verkade gilla Manne för han fick 8,5p på båda bedömningspunkterna med kommentaren att han kunde ha varit lite mer eftergiven (han var inte i närheten av att gå på tygeln xP) men att han nog kommer bli en häst jag kommer att ha väldigt roligt med.

 

Nu har Manne sommarlov och i mitten på juli ska han börja sättas igång med promenader, longering och tömkörning. Om han inte ömmar i fötterna (han är barfota nu på betet) så kan jag börja rida lite smått, annars får han på sig skor igen i augusti och kan börjas sättas igång på riktigt då. Sen ska han få börja vara med på Eva-hoppningen och kliva över bommar och skutta små hinder ^^ Kul kul!

 



 




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback