Måndag

Igår så fick jag sovmorgon <3 Så skönt! Sara och Sang kom vid 12 och då fixade vi i stallet och sedan red Sara på Ulmus och Sang fick rida Goldie. Sang går i min engelska-grupp i skolan och han berättade i onsdags att han velat rida sedan han var 7 år men aldrig riktigt fått/haft möjlighet. Så jag bara "häng med hem till mig och rid vettja" :P Så det var första gången idag som han satt på en hästoch han tyckte det var jättekul! Rätt duktig var han också ;) Styrde runt i skritten själv och travade typ 5 långsidor helt orädd, bara glad! ;) Lättridningen var lite svår på Goldie så då fick han prova trava lite på Ulmus istället som har lite tydligare takt. Efter två långsidor på Ulmus fick han faktiskt  till något som kan liknas vid lättridning! ;P Så guldstjärna till Sang *** Vi avslutade med att skritta ett varv runt åkern.
 
På em red jag dressyrlektion för Eva på Manne. Vi blev lite sena ner till ridhuset så hann bara skritta fram lite men Manne var jättefin på lektionen ändå! Det tog några varv i trav innan han slappnade av helt men tyckte att det gick fortare än vanligt och man får ett tydligare stöd på bettet nu :) Vi fortsatte att jobba på att ha honom ordentligt rakriktad och bara ställa svagt på volter. Sedan travarbetade lite på en 20m-volt där jag varje gång jag passerade A skulle minska tempot några steg utan att det blev för ryckigt eller att han sakta av. Manne gör gärna väldigt plötsliga avbrott till skritt.. Så när vi lyckats minska traven på ett sidigt sätt några gånger gjorde jag istället en avsaktning till skritt på samma stället och de blev faktiskt mycket mjukare än vanligt! Vi gjorde även lite tanke åt skänkelvikning från kvartslinjen till spåret. Vi gjorde även ett par galoppfattningfattningar på volten i båda varven där vi varierade lite mellan lätt sits och nedsittning. Fin häst!
 
 


Bild på Goldie och Sang :)



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback