Terrängträning på Nynäs Gård

Jag och Manne var med på en terrängträning igårkväll för Victor A. Victor på Nynäs Gård i Enköping. Vi var en väldigt stor grupp på 8-9st hästar och då blir det ju lite väntan mellan hoppen men träningen gick bra :) Vi fick vara sist i ordningen, vilket Manne aldrig varit förrut, så det var spännande att se en annan sida av honom x) Han var minst sagt laddad över att se de andra galoppera iväg innan honom och att han blev sist kvar. Han har nog inte galopperat så fort innan men ändå kul att få känna på den växeln! Däremot märktes det att jag inte riktigt var van med den känslan på Manne för Victor klagade på i början att jag blir för "fast" i sadeln. När jag blir osäker på när/om han hoppar av så sjunker jag ner i sadeln när jag istället bara borde stå i en stadig lätt sits och lätta av i handen. Men det blev bättre och bättre ju mer språng vi tog.
 
Han var väldigt fin genom hela träningen (om än lite laddad..) utan det var när vi skulle hoppa den sista lilla banan som det blev lite knas. Banan började med banken, så vi står ensamma på andra sidan banken från de andra och får klartecken att föregången ryttare är klar. Försöker att trava mot upphoppet på banken men Manne är så taggad så vi rullar av i galopp. När man hoppar upphopp är det viktigt att få en avsprångspunkt nära hindret för att hästen ska få med sig bakbenen upp på nästa nivå ordentligt. Så det blev lite knasigt när Manne bestämmer sig för att hoppa av extra stort.... Så Manne hoppar av och får inte riktigt med sig bakbenen upp, tappar balansen men lyckas iaf håla sig på fötterna. Jag tappar stigbygeln, hamnar på sniskan i sadeln och försöker kravla mig tillbaka samtidigt som Manne är lite halvt panikslagen och stapplar i sidled. Samtidigt som jag försöker hitta balansen och få tag på stigbyglarna ser jag att vi staplar sidvärts mot nedhoppet på banken och bara tänker: "H*LVETTE! jag behöver få stopp på hästen NU". Jag lyckas få Manne att stå stilla med typ en halvmeter till godo.. Då ser de som står bredvid banken att ena bakskyddet halvt slitits av och hamnat runt karleden så det var förmodligen det som fick Manne att få lite panik. De tog av skyddet och kollade så att han inte hade några sår eller såg skadad ut. Allt såg bra ut så travade runt och styrde på banken igen. Jag förskte håll ihop honom lite extra men han valde att hoppa av precis lika stort igen... *suck. Han hade lärt sig något från gången innan iaf och fick med sig bakbenen ordentligt, så vi fortsatte banan och han hoppade fint på de andra hindren. När vi kommit i "mål" så förklarade jag vad som hände på banken och vi bestämde att jag skulle ta den igen. Jag lyckades hålla honom bättre i traven och han la in ett pyttelitet galoppsprång precis innan banken och hoppade av precis lagom nära ^^ <3 Så vi fick ett pra avslut iaf ;) Vi får se när nästa terrängträning blir, jag har ingen koll på än hur det ser ut med träningar i Skåne och hur långa avstånd det är till allt.
 
Bild från terrängträning hos Mathias Gustafsson förra våren :)
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback