Veckan so far

I måndags började vi 8:30 med inskrivning och samling i aulan. De flesta i personalstyrkan presenterade sig och sedan hade de en presentation om SLU och Flyinge i allmänhet. De bjöd på fika och fortsatte med introduktion om Ridning och Hästhanteringskursen. Vi fick även veta vilka stalltjänstgrupper klassen var indelad i och i vilken ordning man har rid-, kör- och unghästblock. Efter lunch fick vi schemat stalltjänsten och en genomgång i stallet på var redskap och sånt finns. Min grupp har stalltjänst den här veckan och därefter var 3:e vecka plus 2st helger den här terminen. Vid 16 hade vi vårt allra första stallpass. Vi var klara vid ca 17, åkte hem och käkade innan vi åkte tillbaka för att kolla när de första i vår grupp skulle ha dressyrlektion för första gången. Sedan åkte jag, Rebecka och Emelie (som fick haka på ;)) till stallet där vi ska ha hästarna. Vi fick en liten guidad visning av stallet och hagarna och skrev kontrakt. Det ligger jättenära Flyinge och man fick en sån himla bra känsla av hon som driver stallet så jag hoppas att det kommer fungera bra där!
 
Dressyrlektion i Craafordhallen (försökte att inte få med klasskompisarna så mycket på bild utifall att de inte vill bli fotade ;))
 
Igår började jag kl 7 med stalltjänst bestånde av utsläpp och morgonmockning. Klara ca kl 8. Sedan hade 3:orna genomgång med oss om vad man ska ha på sig när man är i stallet och hur man sitter upp korrekt. Därefter var det guidad visning runt Flyinge. Under fm hann vi även kolla lite när några (beridare/unghästare?) red lektion i stora ridhuset samt spana in shoppen. Lunchfodring vid 11:30 innan vi gasade hem för att äta lunch. Jag och en annan tjej fick rida varsin körhäst efter lunchen som vi red ut på tillsammans med stallchefen. Väldigt mysigt och kul att få se lite ridvägar. Sedan var det em-stalltjänst innan vi fick sluta för dagen.
 
Idag hade jag morgonfodring och då börjar man 6:30 och fodrar grovfoderoch borstar av alla hästar innan resten av gruppen kommer kl 7. Nu har jag varit hemma igen och käkat frukost och ska nu tillbaka för att ha allra första körpasset! Det ska bli väldigt spännande! Jag kommer att ha körning nu fram till nov ungefär, sedan unghästblock fram till årsskiftet innan det blir ridblock under våren.
 
 Utsikten från köksfönstret igårmorse
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback