Hoppträning!

Igår var en lååång dag som började kl 6:30 med stalltjänst på Flyinge. Vi löshoppade våra unghästar, hade (världens längsta) lunchHAV och redovisningar för hästens betydelse i samhället. Dagen avslutades med hoppträning för Ted Velander! :D Vi skulle ju egentligen varit med på inomhusterräng för Aminda men den blev ju inställd iom smittan så då passade jag på att hoppträna på Flyingehus istället.
 
Vi var bara tre stycken i gruppen vilket var skönt. Vi gjorde några kortare fram ridningsövningar innan vi började hoppa fram. Inte så mycket enstaka hinder utan hela tiden lite "mindre banor" på typ 3st hinder. Vi hoppade även en studs på böjt spår. Avslutade med en bana på 8st språng som låg på ca 80-90cm. Ted ville egentligen höja upp banan men jag, och även de andra två, tyckte att vi var nöjda med höjden ;) Manne har ju inte hoppat ordentligt på typ en månad så ville inte överanstränga honom. Ted verkade gilla Mannes inställning iaf. Manne var lite smått överladdad i början men lugnade sig ju mer vi hoppade. Det gör det svårt för mig att avgöra när han blir trött också eftersom tycker det är så kul och blir laddad :P
 
Ted var ganska fåordig (terrängtränare som han är...) men gav ett väldigt trevligt intryck, lugn och stabil. Jag tror att det kommer vara väldigt roligt att rida terräng för honom! Men vid banhoppning fick jag känslan av att han inte ger mig så mycket tips för min egen sits/inverkan (eller så var det så himla bra att han inte behövde säga något...) men å andra sidan hade han mycket roliga vägar till hindren som påminner lite mer om vägarna på terrängbanan än traditionsenlig banhoppning. Så om jag tränar banhoppning för honom fler gånger så är det för att få hoppa lite nya övningar/vägar och sen verkar inte Ted vara rädd för att höja, vilket kan vara kul ibland ;) Planen är att testa träna för Aminda, och känns det bra så kommer jag nog främst träna för henne. Jag auskulterade en hopplektion som hon höll i och hon är lite mer på sina elever och tvingar dom att tänka och analysera mycket vilket jag behöver ;)
 
Bild på Manne från igår och en bild som Rebecka tog när hon red ut på Ulmus <3 Han är igång och skrittar och travar lite nu.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback