Julaftonsmorgon

Min familj har haft väldigt tydliga jultraditioner sen jag var liten. 23:e är vi hos Morfar för han fyller år då. Alla barnen hänger med Pappa ut i vår skog och hugger en gran. Julaftonsmorgon kommer vi barn ner för trappen och då har Mamma pyntat granen medan vi sov. Man får ett paket på morgonen och så har vi julfrukost. Sen fixas det med stall och paketinslagning  för de sista klapparna (det är alltid här Pappa kommer och ber mig slå in hans paket till Mamma 😉). Kl 14 kommer släkt och Mamma dukar fram fika.  Vi kollar Kalle Anka och när det är slut går alla utom Mamma ut och har intag av 36st hästar. Mamma dukar fram middag så länge och så käkar vi när vi kommer in från stallet. Efter maten är det julklappar med paus vid 21 för att kvällsfodra hästarna.  

Så har julaftonsrutinen pretty much sett ut sen jag var liten, med lite variationer som innan vi tog över stallet hemma, då firade vi varannat år hos min Moster. De senaste åren har man kunnat jobba fm på jul eller så men samma grundstruktur liksom. Så det känns väldigt skumt att istället befinna sig i Skåne, rätt ensam. Det känns verkligen inte som julafton utan mer som en vanlig dag i stallet med lite fler hästar än vanligt att ta hand om 😉 Men det känns nog mer jul när Kalle drar igång. 

(null)




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback