Hoppträning

Igår var jag och hopptränade på Sollentuna med Manne. Han var SÅÅÅÅ FIN!!! :D Tydligen så har Manne lärt sig byta också (vet inte när det hände?) så det är ju skönt :P När vi red fram testade jag en diagonal i galopp för att testa att se vad han gör i hörnet om jag bara håller igop honom stadigt och fortsätter; vips så gjorde han ett rent byte!? Mamma var lika chockad som jag xD Det som gjorde det ännu roligare var att uppvärmningen sen bestid utav att träna byten över en bom på medellinjen >< Han gjorde klockrena byten varje gång. Vanligtvis landar vi alltid i fel galopp efter hinder..?


Vi hoppade sen fram på lite linjer med relaterade avstånd som sen byggdes ihop till en bana. Manne var väldigt pigg och frammåt på ett positivt sätt. Väldigt bra träning för mig då jag kan fokusera på att hitta framåt-lägen där han får länga ut stegen lite så att avstånden stämmer. Annars blir han lätt kort och att han galopperar mer "uppåt" än framåt när han blir laddad.

Banan låg på ca 1m och Eva tyckte att han börjar bli väldigt stadig på den höjden. Det känns lätt, oavsett om vi kommer nära eller stort så känns det knappt som att han behöver ta i för att komma över. Så det känns bra inför vårsäsongen och 1.10m-debuten känns inte lika långt borta längre ;)




Snapshots från video under framhoppningen :)




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback