Hästar i Mitt Liv: Goldfinger H-C

Goldfinger H-C, kallas Goldie och är min syrras häst. Så här beskrev hon honom på sin fb-sida "Sall Grana Ponnyteams Äventyr":


"Svenskt halvblod, valack född 2006, e. Goldlöwe - Corram.
Om Goldie skulle beskriva sig själv: "Jag kan allt för det vet jag."

Jag köpte Goldie när han var 4 år av Louise "Lisen" Halen då jag gjorde praktik hos henne. I början var Goldie en ganska försiktig unghäst men efter en månad hos oss så blev han raka motsatsen. Goldie har alltid haft ett bra självförtroende och varit trygg i sig själv. Han älskar att få beröm, tex en klapp på halsen eller att man säger "bra". Han tackar aldrig nej till uppmärksamhet.

Vi kallar honom även för Guldis eller Guldhästen. Vi har hunnit med många minnen genom de sex år som gått. Jag har tävlat 110cm hoppning med placering samt Lätt B dressyr med placering. Han har debuterat Lätt A dressyr med min syster (hon behövde en reservhäst till dressyr allsvenskan). I höst är planen att jag ska rida några dressyrstarter samt debutera fälttävlan med Goldie.

Syrran hade Goldie som riddarhäst när han var fem år. Plötsligt var det flera riddarföreningar som ville köpa Goldie; han accepterade att rida med lans och svärd på en gång! Man rider också mycket avdelningsridning med andra hästar och dessutom har Goldie tränat att galoppera genom eld och rökmaskin. Syrran red även SM i tornerspel med Goldie.

Idag är Goldie utöver att vara min träningskompis, också reservhäst i ponnyteamet. Han är väldigt snäll med ponnyryttarna när de lånar honom samt en fantastisk läromästare."

 

 Pappa, Lollo, Mamma och Goldie



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback