Körning v. 39

Måndag:

Vi körde på Hastings-banan. Vi fick göra en övning där hon hade ställt upp porter med koner längs medellinjen, dvs. som en rak ”tunnel”. Övningen gick ut på att först hålla oss i vänster varv, vända rätt upp mellan konerna och fortsätta rakt fram medan vi hade hästen ställd till vänster. När vi hade gjort det ca 4-5ggr bytte vi varv och gjorde samma övning i höger.

 

Taggen var lite stel till vänster och det tog ett par gånger för mig att hitta vägen rakt fram. Han vill gärna tro att han kan övningen och sticker lite iväg på en diagonal när vi passerat första konparet eftersom han tror att han ska vända runt dom.. Jag fick inte riktigt igenom ställningen till vänster. Sedan bytte vi till höger varv och där gick det mycket bättre! Jag fick igenom ställningen mycket bättre och fick en lite aha-upplevelse i hur tygeltagen ska gå till. Jag hade mycket lättare att vara elastisk i ytterhanden och kunde därför ställa igenom bättre utan att tappa linjen. När vi travade av testade jag en gång till åt vänster och då gick den lite bättre. Marie verkade jättenöjd och sa att det var det bästa hon hade sett honom vara ställd till höger :)

 

 

Onsdag:

Vi fortsatte med arbetet vi påbörjade i måndags men lade även in lite ökningar/samling. Så återigen fanns det konpar längs medellinjen där vi skulle rida rakt fram men ställa höger eller vänster. Sedan svängde man antingen vänster; då skulle man övergå till samlad trav på nästa långsida mellan två konmarkeringar, eller om man svängde till höger; då skulle man göra en övergång till mellantrav mellan två konmarkeringar på den andra långsidan.

 

Precis som i måndags så var det lättare att ställa igenom Taggen till höger, där fick vi till linjen och ställningen ganska bra på en gång. Men det var fortfarande svårt till vänster. Jag försökte jobba med det som Marie berättat om i slutet på lektionen i måndags: att ofta så blir man stum i högerhanden, oftast pga att man håller spöet i den handen, och får då svårare att hålla linjen när man ställer igenom till vänster då man inte kan vara elastisk i ytterhanden. Så jag försökte att verkligen tänka på det här när jag ställde vänster och efter ett par försök blev det bättre och jag började hitta känslan bättre. Det kommer mer naturligt när jag ställer till höger och jag måste aktivt tänka på det för att komma åt samma känsla när jag ställer till vänster.

 

Både i mellantraven och i samlade traven så blev Taggen lite lat. Jag fick jobba ganska mycket för att få honom att samla ordentligt och även för att länga ordentligt. Men när jag la in jobbet så gjorde han också det ;)

 

 

Fredag:

Fortsätter att bygga på samma arbete men övergick till lite mer tänk åt skänkelvikning. Vi vände rakt upp på medellinjen mellan ett konpar och skulle sedan fortsätta diagonalt utåt så att man kommer ut i samma varv igen. Om hästen hade svårt för att flytta sig så kunde man rida rakt fram någon gång och bara ställa istället.

 

Vi började återigen i vänster varv (jag tror att det är för att Marie vet att flera hästar har svårare i höger och vill börja med det lättare varvet). När vi vände upp mellan konparet på medellinjen för att påbörja förflyttningen utåt så har Taggen redan ramlat inåt, dvs. han genar redan i vändningen så att han kommer före mig och han tar inte innerskänkeln (mina duttar med pisken). Så i vänster varv så fick jag komma in lite diagonalt mellan konparet för att jag lättare skulle hamna på linjen för att sen kunna flytta ut han lite för innerskänkeln (pisken). Det blev bättre och jag fick till ett par steg förflyttning iaf.

 

I höger varv gick det rätt bra faktiskt! Första gångerna gick lite trögt men sedan fick jag 2-3st diagonaler med ganska bra förflyttning :) Anledningen till att jag har lättare i höger varv är för att jag har lättare kan vara elastisk i ytterhanden samt att han svarar bättre för innerskänkeln då (pisken).

 

Efteråt sa Marie att det var det bästa hon har sett Taggen gör skänkelvikningar, vilket såklart var jätteroligt att höra! :) Jag har för mig att hon sagt förut att han inte kan göra skänkelvikningar och då känns det ju extra kul när man lyckas. Sedan var det ju inte 8-mässiga skänkelvikningar utan snarare ett par stegs förflyttning i vänster och en halv diagonals förflyttning till höger ;)

 

 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback