Tis-Ons

I tisdags slutade jag efter lunch-stalltjänsten så då åkte jag till stallet med Rebecka. Vi mockade och gjorde klart allt i stallet innan vi skrittade bort till Flyinge. Vi trimmade lite i Craaford. Manne kändes lite bättre, fortfarande lite svårare i höger men fick ändå lite mer stöd där och ingen katastrof-känsla. Tisdagen avslutades med filmkväll på Gustis :)
 
Igår hade jag körning på fm. Dagens tema var enhandsfattning! Övningen bestod av två stycken 15m-volter på ena långsidan och en båge in mellan kvartlinjen och medellinjen på andra långsidan. När man närmade sig hörnet innan bågen skulle man då byta grepp på tömmarna till enhandsfatting och styra bågen runt. Gick bågen bra så kunde man testa att rida även volterna med enhandsdfattning.
 
Det var väldigt roltigt med enhandsfattning. Snacka om kortslutning i hjärnan, ungefär som när man backar med släp :P Dels så var det ju ett helt nytt grepp på tömmarna men sen skulle du tippa omkull handen så att handens baksida hamnade uppåt. Sen så för att svänga vänster ska du flytta handen i sidled åt höger och tvärtom. Så förvirringen var påtaglig x)
 
Första gången jag styrde på bågen så flyttade jag handen åt fel håll så Taggen fortsatte inåt vilket gjorde att vi vände över ridbanan och började om igen :P Tror att jag fick till det bra på tredje försöket och sen gick det sämre någon gång och sen fick man till det igen. Det svåraste var ju att hålla reda på allting i huvudet, så fort man gjorde det så var det ganska enkelt. Taggen var superlydig så att så länge jag gjorde rätt så var han väldigt lätt att styra. I andra varvet var det varken lättare eller svårare utan ungefär samma. Jag testade inte volterna med enhandsfattning utan styrde in på de emellanåt med vanligt grepp på tömmarna. Kände att jag brukar ha lite problem i vanliga fall på volterna att han inte ska falla inåt så kände att jag hellre ville få ett bra känsla där.
 
Sedan var det lunchrast innan klassen delades i två på biologin. Halva klassen gjorde en dissektion och min halva gjorde en studie på hästars beteende i hagen. Ingen stor grej utan mer för vår skull att träna på hur man gör en studie och vilka tillvägagångssätt man kan ha. Skoldagen avslutades med em-HAV.
 
Kom till stallet vid strax före 17. Mockade till Ulmus och gjorde klart mat och vatten till båda. Rebecka trimmade Ulmus på Flyinge. När hon kom tillbaka började jag göra iordning Manne för hopplektion(!) medan Rebecka mockade åt honom ;)
 
Hoppträningen höls i Craaford för Astrid Antonsson. Hon är lärare på Flyinge men jag tror att hon mest har UP. Första gången jag tränar för henne men det gck bra! Gillade hennes upplägg, hon tog sig väldigt mycket tid till alla, hon var väldigt nogrann med detaljer och grunder men var positiv hela tiden. Hon kom med mycket konkreta synpunkter på saker och höll sig ganska nära det som Eva brukar säga. Så det kändes väldigt bra eftersom det kan bli jobbigt om en ny tränare har en helt ny hopp-filosofi än den man känner fungerar, det kan ju vara bra ibland om det gamla systemet inte fungerar.
 
Vi gjorde ett par framridningsövningar (utan bommar) med bågar i trav och olika volter med tempoväxlingar i galopp. Vi gick sen vidare med att hoppa en låg sockerbit med två galoppsprång till ett litet räcke. Gjorde det ett par gånger och de höjde räcket tills det blev en oxer. Vi skulle fokusera på att hålla hästarna raka och i Mannes fall korta galoppen lite då avståndet mellan var lite trångt. Hoppade sen en två-studs som vi sen byggde på med lite andra hinder och linjer. Avslutade med en bana på 5 språng. Banan var egentligen 10språng men jag ville inte hoppa hela banan då han inte hoppat sen i augusti.Hindren låg några på 80cm, några på 90cm och ett på 100cm. Jättefint flyt på banan, avstånden stämde och han kändes inte överdrivet trött.
 
Astrid tyckte att han hade väldigt stor galopp, första gången jag hör det då jag bara fått driva framåt hela tiden eftersom han har lite för lätt för samling. Så hon ville att jag ska börja rida mer tempoväxlingar och verkligen känna att jag får tillbaka honom ordentligt eftersom han har så mycket bjudning själv. Detta hör ju ihop lite med det jag och Evelina sa på hennes dressyrträning; Manne är en helt ny häst sen Skåne-flytten. Han har ett helt annat go, egen bjudning och en helt annan styrka i sig själv. Den här förändringen har jag inte riktigt hunnit med i vilket gör att jag blir lite passiv eftersom jag inte har behövt ta i så mycket tidigare. I övrigt tyckte hon att Manne hade en väldigt trevlig inställning, positiv på hinder och ser ut att vilja hoppa.
 
Jag kommer att testa rida för Ted, Aminda och även en till på Flyingehus (som Eva rekommenderade) men kan helt klart tänka mig att rida för Astrid fler gånger! :)
 
Gammal bild från apr 2016
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback