Tis-Ons

Det blir verkligen långa dagar nu och fullspeckat från morgon till kväll!


I tisdags började dagen med föreläsning innan jag skyndade bort till stallet för att göra iordning Manne. Vi promenerade bort till Teds ridhus och tränade för Evelina som mötte upp oss där :) Han var väldigt spänd i ridhuset först men slappnade gradvis av efter en stund. Evelina frågade vad jag ville jobba med och jag svarade att verkligen jobba loss honom genom kroppen och få han i lite längre form, att han bär sig själv lite mer och ger ett stöd i handen. Sen vi flyttade ner känns det nästan som att hab har kommit in lite i en trottsålder; han överdramatiserar för saker, blir väldigt spänd och vill gärna krypa ihop i formen. Så det ville jag ha hjälp hur jag kommer ifrån. 

Vi började med att bara trava tills han började slappna av och jobbade sen mycket tempoväxlingar, ställning och att mina förhållningar går igenom. Han blev superfin! :D Jätteskönt att Evelina kunde trycka in en dressyrträning för mig <3 Kändes bra att få sitsen lite piskad i form också ;P

Manne känns verkligen som en helt annan häst än vad han var i juli. Han är ingen låtsas-ponny längre utan han känns som en häst. Han har hittat sin bjudning och har en helt annan power än vad man har kännt innan. Detta gör ju också att jag inte kan rida honom på exakt samma sätt som när han var lite segare och "vekare". Så det kändes jättenyttigt att få hjälp av Evelina som känner oss, kan vårt system och då bara behöver gå in och ändra på små saker. 

Efter träningen mockade jag till Ulmus innan jag cyklade hem och duschade. Tog med mig Emelie och plockade upp Rebecka för att åka till Jägersro på studiebesök. Nästan framme så fick vi vända då det var en i klassen som blivit lämnad. Vi gick rundvandring på Jägersro och fick lite information om travhästar och hur deras upplägg för tävling och träning ser ut. Köpte med oss ChopChop hem (<3) och åt middag med Eva och Evelina innan vi åkte till stallet för att mocka klart och promenera med Ulmus. 

Igår var det full rulle hela dagen! Började med körning kl 8. Några körde i par och de andra körde enbet, vi körde ute runt Granelund. När allt var putsat gasade jag iväg till Lund och hämtade mamma och lillebror som tagit flygbussen dit. Sedan släppte jag av dem på Flyinge medan jag åkte och mockade. Fick parkera bilen vid stallet eftersom att det var kaos att hitta parkering någon annanstans. Käkade frukost på läktaren vid 12:40 och gick sedan till föreläsningen som började kl 13. Efter lektionen gick jag och Rebecka till stallet och red direkt. Vi hann närma oss terrängbanan när himlen öppnar sig. Vi börjar trava mot Hastings när det börjar regna ÄNNU mer (hur nu det ens var möjligt..). Så efter att trava typ 30m galopperade vi istället bort till Hastings travade hemåt stallet och skrittade sista biten. Det fanns inte en torr fläck på ridbyxorna någonstans. Sadlarna dränktes och hästarna hade lika gärna kunnat komma från en simtur i sjön... Så hästarna fick mystäckena på och sedan in i nybäddade halmboxen för att käka.

Vi åkte hem och bytte om till tävlingsdress, hämtade mamma och lillebror och åkte sen till Flyinge och kollade på de 3-åriga hoppstona. Vi hjälpte Eva att visa hennes 3-åring som blev liite spänd och tappade då bjudningen. Hoppade egentligen fint men rev en av gångerna när det började bli lite högre vilket drog ner det hela lite. Men han såg inte speciellt tittig eller stressad ut, utan tog allt med ro ;) Han landade på 7,2 + 7, inga superpoäng men ändå en godkänd insats. 

Kvällen avslutades med middag på Donken i Lund och kom väl hem vid 23. 




Fina Rebecka och Manne när de travar fram till träningen i söndags :D




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback