Körning 20sep

Vi fick alltså köra en övning idag som fokuserade på hörnpasseringar. Det var däremot inte så enkelt som att bara runda en kon i hörnet. Istället började övningen med att passera mellan en kon och väggen. När kusken var i höjd med konen fanns en till kon rakt framför hästen som då gjorde att du var tvungen att svänga mot medellinjen. I hörnet fanns sedan ytterligare en kon som tvingade en tillbaka ut mot väggen och ut ordentligt i hörnet för att inte riva den. Vi bokstaven X fanns två stycken konportar som man kunde lägga en båge in mellan på långsidan om man ville. Annars kunde man fortsätta rakt fram längs långsidan beroende på hur avståndet till den framför var.

 

 Röda prickarna är koner och de streckade linjerna är alternativa vägar ;)

 

Taggen var väldigt fin idag! Det kändes som att jag hade bättre kontroll och grepp om tömmarna från början än vad jag hade i måndags. När vi påbörjade övningen gick det superbra, han var helt med mig; kom ut ordentligt i svängarna och hade marginaler till konerna. Det flöt på bra så flera varv och då tappade jag pyttelite fokus och började slappna av. Liksom när man har styrt in mot en kon, ser vägen och känner att ”nu ligger jag perfekt”. Då slappnar man av en halv sekund och direkt så har Taggen ginat 2dm och man är på konen. Så känslig är han och så små är marginalerna. När man väl börjar tappa fokuset så är det svårt att få tillbaka. Flera varv när vi rev typ var tredje kon vilket gör en ännu mer frustrerad och mindre fokuserad. Det blev lite bättre mot slutet igen när jag verkligen skärpte till mig.

 

Men Taggen var iaf väldigt fin och det kändes som att han var med mig, dvs så länge jag styrde ordentligt :P Är jag noggrann med vägen går han klockrent och slappnar jag av och försöker åka med så genar han. Inget alls konstigt med det egentligen utan mer en träningsfråga för mig psykiskt. På vanliga ridlektioner så lägger man in skrittpauser eller kan pausa lite när någon annan rider övningen/hoppar banan. Nu är alla igång samtidigt och vi har sällan skrittpauser vilket gör att man måste vara koncentrerad hela tiden. Min hjärna är inte riktigt van vid det så det är ju bara att fortsätta träna :)




Kommentarer

Kom ihåg






Trackback