Pannkaka igår och Solsken idag

Igår hade jag som sagt ingen bra dag. Förmodligen en kombination av för lite sömn och mat adderat med ett rent av bara dåligt humör. Det märktes i körningen. Eller egentligen blev humöret lite bättre efter lunchen men jag märkte att jag var väldigt ofokuserad när vi började köra. Jag har ju nu fått Taggen som min "egna" körhäst så jag kommer ju att ha honom nu varje körlektion fram till examineringen. Vi körde ute på den stora grusplanen vilket jag tycker är mycket roligare än att vara inne i ridhuset, särskilt när det är fint väder! Den stora grusplanen är ca 40x100m tror jag och så mycket skönare att köra på än ett ridhus som är 20x60m ;)
 
Vi värmde upp självständigt i trav medan Marie (läraren) ställde upp övningen med koner vi skulle köra. Sedan har vi en kort samling där Marie går igenom hur övningen ska köras samt hur vi ska tänka när vi tar oss runt banan med koner för att ge hästarna bra förutsättningar genom övningen (vissa av hästarna blir lite frustrerade när vi i vagnen inte har någon genomtänkt plan..). 
 
Såhär såg gårdagens övning ut:
 
Vi säger att vi börjar i höger varv. Då börjar du med att vända upp på medellinjen mellan ett kon-par, fortsätter rakt fram igenom ett nytt kon-par där du påbörjar en 20m-volt till höger (samma varv som du började i) och varje kvarts varv av volten är det ett nytt par med koner som du ska passera utan att riva konen. När du kommer tillbaka upp på medellinjen och håller på att passera kon-paret där du påbörjade volten så ställer du om och lägger en likadan 20m-volt mellan koner till vänster. Uppifrån ser det alltså ut som en åtta. När du har lagt en volt åt båda hållen fortsätter du rakt fram på medellinjen till kortsidan går ut i det varv som du inte kom ifrån sist och påbörjar övningen igen. Det som var lite krångligt med den här övningen var att volterna går ända ut till spåret så att den som kommer på långsidan måste lämna företräde. Det var också extremt svårt att hålla reda på när du skulle in i övningen vem som var på väg ner längs långsidan, vem som var på högra, vem som var på vänstra och vem som precis var klar. Så det blev några gånger man fick stanna till och vänta in de som var i volterna (det var väl upp till 4st i volterna samtidigt, alltså 2 på högra och 2 på vänstra) och några gånger man höll på att krocka med någon man trodde var på väg ner längs långsidan.
 
Man var verkligen tvungen att vara fokuserad HELA tiden man var inne i övningen, dels på att inte krocka med någon men också på att inte välta konerna. Jag vällte hur mycket koner som helst kändes det som. Jag har ju bara kört Taggen en gång innan på koner och då tränade vi också på 20m-volter vilket gick jättebra! Men då höll vi oss hela tiden i samma varv tills vi efter halva tiden bytte varv. Nu byter vi ju varv hela tiden och det var så himla mycket svårare att hålla koll på hästens innersida för att sedan ganska snabbt byta innersida och lite börja om. Jag var ju som sagt lite ofokuserad från början och fick det då lite svårt att inte köra på konerna när Taggen hela tiden sköt in innersidan för att gena. Hästarna lär sig övingarna väldigt snabbt vilket blir svårt när kusken inte hinner med.. Fick tipset av Marie att använda pisken lite som innerskänkel, dvs peta honom på insidan när han genar (vilket fungerade jättebra på Isfajh) men Taggen verkade lite förvånad och skuttade till varje gång jag petade till honom med pisken. Det kändes typ som att han tänkte fatta galopp men ändrade sig efter ett halvt språng vilket satte mig lite ut rytm. Men då la jag in någon extra volt uppe på den tomma halvan av ridbanan och sen svarade han mycket bättre. De två sista gångerna jag gjorde övingen kändes superbra så det var roligt att få en bra avslutning iaf. Sen är det ju bara andra gången jag kör honom med koner så det kommer ju ta ett par gånger innan man lär känna honom ännu bättre :)
 
Jag och Taggen efter att vi körde i Wallenberg förra gången :)
 
Idag är jag ledig från skolan förutom att jag har HAV (häst och anläggningsvård). Så jag var där imorse vid 7 för att ha morgonstalltjänst och ska tillbaka vid kl 15 för att ha eftermiddagspasset. Efter morgonHAVet åkte jag och tankade innan jag åkte till mina hästar. De stod kvar inne för att jag skulle kunna kolla Ulmus hov innan han fick gå ut. Jag måste ju se så att silvertejpen inte lossnat/slipats upp så det inte kommer in smuts. Fyllde på med lite tejp bara så fick han gå ut i sin sjukhage. Hade tänkt mocka så det var klart men skottkärrorna var upptagna och hade ingen lust att vänta. Åkte istället hem och käkade frukost och har bara tagit det lugnt :) Jag är på mycket bättre humör idag och känner att det var så himla skönt att bara få en sån här paus-dag! Längtar till fredag för då flyger jag hem till Richard och familjen över helgen <3
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback