Robotgräsklippare - Ulmus, 1-0

Jag skulle ju ha 2.5h mys i stallet igår med Ulmus; det blev inte riktigt så... Jag började med att ta in Ulmus när jag kommer. Han beter sig som en åsna på stallgången (vilkat han brukar göra så det kändes snarare som ett tecken på att han är pigg och sitt "normala" jag) och hoppar fram och tillbaka, skriker efter Manne (som är 20m bort vid grinden) och bajsar typ 3ggr. Jag hoppar upp och skrittar iväg längs vägen bakom stallet och då är han hur lugn som helst.
 
Jag tänkte att jag skulle skritta vägen runt Granelund för då lir det ca 30min framskrittning innan vi kunde testa trava lite på grusvägen. Han håller sig superlugn hela tiden och skrittar på bra framåt. När vi närmar oss grusvägen börjar jag jobba honom lite i skritten och han känns väldigt avslappnad och arbetsvillig. Vi kommer fram i trav och han är fortsatt avslappnad. Han känns inte helt 100 i traven; antingen för att vägen är för hård, trampar på någon större sten eller att han känner av där han haft hovbölden/såret på senan. Han har ju väldigt tunna sulor så jag tänkte att det är nog ingen fara. Så jag saktar av och tänker att jag kan skritta vidare bort mot Hastings där det är mjukare. Vi hinner skritta kanske 50m innan Ulmus stannar för att han får syn på något. Jag kollar på vad det är han har sett och får då se en robotgräsklippare som är igång på en liten villatomt. Utan förvarning vänder Ulmus 180grader och sätter av i sken(!). Jag hade ju halvlånga tyglar, tappar stigbygeln av han vänder, och försöker då på en tygel (dvs den jag fick grepp om) att försöka stanna honom. Jag försöker liksom styra honom lite in i en häck som går längs ena sidan för att få stopp på honom, samtidigt som jag försöker få tillbaka stigbygeln. Tillslut får jag stopp men det tog säkert 50m. 
 
Ulmus är ju livrädd för kossor så det har ju varit lite liknande när vi skulle rida förbi kohagen hemma, aldrig att han skenat utan mer hoppa baklänges ner i ett dike. Då fungerade det att man hoppade av och ledde honom förbi det läskiga eftersom han kände sig trygg att jag gick mellan honom och det läskiga. Därför satte jag av igår och skulle leda honom förbi robotgräsklipparen. Ulmus var ett kräk. När vi kom i höjd med gräsklipparen så skulle han liksom försöka springa iväg med mig på släp och när han inte kom framåt försökte han springa runt mig. Han gick och tryckte sig mot mig och hade noll respekt. Tillslut kommer vi bort en bit förbi gräsklipparen och jag hoppar upp igen. Ulmus fortsätter att blåsa upp sig som en hingst och går och fräser ut luft genom närborrarna. Vi typ piaff-passagar hemmåt. Då blir jag så jävla irriterad och tänker att nu om han nu har energi att gå i gp-fom och passage halva vägen hem så kan han gott jobba lite till. Skrittade vidare bort till Hastings och travade honom ett par varv där och minsta lilla han försökte glida ur ramen så tryckte jag in honom i ramen igen. Sedan fick han skritta hem. Han var väldigt svettig när jag kom hem... *suck. 
 
Jag bestämde mig för att passa på att bada honom lite när jag ändå behövde spola av honom. Det gick jättebra i typ 15min tills Ulmus nosade på eltråden till longeringsvolten (som är precis bredvid spolplatsen), kastar sig och sliter av grimskaftet. Yay. Fick tag på Ulmus efter ett par min då han travade till Mannes hage. Spolade av honom klart samtidigt som jag höll i honom, på med boots och sen ut i hagen. Hann inte mocka då jag behövde åka och vara funktionär.
 
Jag fick stå som insläpp i Craaford, dvs.ropa fram folk till collecting-ring. 60 ekipage i klassen så det tog ett tag. Sedan käka middag innan vi byggde torsdagens bana. Sedan tillbaka till stallet för att mocka, så var klockan 19:30. Var hemma typ 20:20 från stallet. Då duschade jag innan jag dog i min säng för kvällen.
 
Åsne-kräk. Men fin är du <3
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback