Året 2017

Året som var. Ett väldigt blandat år. Mycket uppåt och en hel del neråt.

 

Ulmus

Ulmus kom igång på riktigt efter hela baletten med bihåle-inflammationen och fick nytt personbästa i MsvC-debuten det året och vår allra första placering i MsvC! :) Efterkommande starter var han lite mer spänd men inget konstigt då han brukar behöva ett gäng starter i kroppen för att slappna av. Ulmus gjorde totalt 4st starter 2017. Rebecka skulle ha startat honom men ena gången trampade han in en tåkappa i foten och andra gången fick han bukhinneinflammation… Jag hoppas att Ulmus nu har fyllt sin veterinärbesökskvot för kommande typ 4 år. Jag har haft Ulmus i 9år och jag tror aldrig att han haft så mycket problem som i år. Så himla typiskt. Så inget succe-år för Ulmus del. Dock har han varit en stjärna under året på Evelina-träningarna så det är det jag försöker hålla mig fast vid, det finns lite hopp kvar ;)

 

Manchester

Manne har varit med på inomhusterräng-clinic, han har tränat lite mer terräng och vi har debuterat både H90 och 105cm-hoppning. Han har även debuterat LB-dressyr med Rebecka vilket jag tyckte att han gjorde väldigt bra och fick bara någon poäng från 60%-gränsen. Manne har gjort totalt 12st lokala starter under året, varav; 3st H90 (2st som kvalat oss till H100), 1st dressyrstart och 8 starter i hoppning (5st felfria). Det skulle ha blivit fler starter under hösten men det har varit mycket nytt för oss att ta in och vi har inte tränat så mycket som var tänkt. Manne har enbart råkat ut för ett balltramp på en an terrängstarterna, vilket inte var särskilt allvarligt och så passade han på att avsluta det här året med att bli tjock i ett ben av okänd anledning. Det har blivit bättre så vi hoppas att det försvinner inom ett par dagar.

 

Så vad har hänt i mitt liv under 2017?

Inget världsomvälvande kanske. Jag hade en fantastisk vårsäsong fylld utav träningar med båda hästarna och en hel del starter, främst med Manne då. Inomhusterräng-clinic med Manne och så red vi även med på en examination av Ridlärare lvl III. Jag var på Göteborg Horse Show med syrran och mamma. Min bästa kompis Sara flyttade in i mitt hus i maj och flyttar nu ut för hon har köpt en lägenhet ;) Oerhört roligt för henne men lite tråkigt för mig då vi typ har hunnit ses mindre sen hon flyttade in :P Till sommaren blev det semester i Berlin med Richard och ett par kompisar och sen till hösten bar det av till Skåne och Flyinge. Hösten har bara gått i ett svep och jag känner att jag inte riktigt hängt med :P Det är först nu man börjar komma in i rutiner och kan börja planera tid för träningar och därmed kunna tävla lite mer. Julafton spenderades i ett tomt Skåne, med 10+grader och stormvindar. Åkte hem i mellandagarna för att fira jul i efterhand med familjen och fick skåla in det nya året med mina vänner och Richard <3

 

Jag har gjort 15st lokala starter i år, förra året gjorde jag 10st starter. Det är en väldigt låg siffra med tanke på att jag legat på mellan 20-25starter/år tidigare år. Det har berott främst på Ulmus bihåleinflammation men även på att Manne är ung och inte kunnat starta för ofta. 2015 gjorde jag 24st starter med Ulmus och endast 6st starter de senaste 2åren (!)… Så största målet för mig 2018 är att ha 2st hästar i tävlingskondition och ha möjlighet att träna och tävla så mycket som jag vill.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback