Första hopp-passet för Ankan

Idag var det hoppning på schemat och vår första träning för Ann-Catrin "Ankan" Carlsson. Hon är A-tränare i hoppning och vi kommer ha henne en gång till under våren innan hon ska examinera oss i hoppning i maj. Eller "dela ut lite papper i maj" som hon formulerade det 😜 Övriga tiden är hon hästansvarig på Flyinge och har mycket lektioner med BP, UP, stipendiaterna och övriga ridlärarna. Hon presenterade sig som att hon kan uppfattas barsk, men är väldigt rak på sak och är inte det för att vara otrevlig utan är här för att hjälpa oss utvecklas. Väldigt förtroendegivande och det känns som att hon vet vad hon pratar om 😉

Vi hade lite olika framridningsövningar innan vi travade över lite bommar. Sedan hoppade vi två cavaletti på bljt spår några gånger innan vi gjorde den sista övningen som bestod utav en bom med 18m till ett räcke på medellinjen. Hela tiden skulle vi vara nogranna med väg och tempo. 

Jag tyckte att det gick väldigt bra för att vara första hopp-passet (; läs markarbete) tillsammans med Bacchi. Han är lite trög i starten och msn måste hela tiden checka av att han är framme och har bjudning. Vi kom lite tokigt på cavaletti-blocket ett par ggr men det var nog mest för att jag är van att hästen suger tag i hindren lite mer. Jag tror att Bacchi gör det när det blir högre. Kändes väldigt fin i anridning och landning/vägeb efter hindret jag ska bara hitta känslan lite mer i språnget. Lära känna vart han föredrar att hoppa av, känna in hans språngkurva och kunna bli lite mer följsam i handen. 

Ankan verkade rätt nöjd på det stora hela. Det kag måste träna på är att inte dra upp skänkeln när han inte tar den utan ha den kvar i rätt position, lägga till skänkeln och sedan tillbaka i rätt position. Jag behöver också bli lite mer följsam i handen, jag blir inte hård eller håller i honom men handen blir liksom lite fixerad så jag måste överdriva eftergiften över hindret lite mer. Jag måste också sluta väsa. När han inte tar skänkeln flera ggr på rad så börjar väsa med ett s-ljud på ren reflex då Manne har svarat bra för det (och det är så man ökar på körningen...). Så det måste jag träna bort också 😉

(null)
Bacchi innan lektionen idag

(null)
Jag och Rebecka red ut runt terrängbanan innan hoppningen idag



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback